Proace Electric

PROACE-familien har et elektrisk medlem

TOYOTA PROACE EL vil gjøre hverdagen mye enklere for organisasjoner og enkeltpersoner som er avhengig av å fortsatt kunne bruke nyttekjøretøyet sitt i bykjernen og urbane strøk, eller for de som ønsker lavere driftskostnader. Den er gunstig både med tanke på tilgjengelighet og fleksibilitet, men også når det gjelder avgifter og selvfølgelig har den tilnærmet ikke-eksisterende drivstoffutgifter.

Praktisk og funksjonell

PROACE, slik vi kjenner den, er den gode, fornuftige og praktiske bilen. PROACE har den beste løsningen for transport av store kolli gjennom med et stort, firkantet og romslig lasterom. Den inneholder også mange, små og praktiske varerom for funksjonell oppbevaring av mindre kolli.

Det legges fortsatt til rette for enkel og lønnsom drift med et meget velfungerende ettermarkeds-apparat. Dette vil ikke endre seg når vi lanserer nye PROACE EL i 2020.

Produksjef Fred Bangren presenterer nye PROACE Electric

Utstyrsnivå

PROACE Electric vil komme i kort, medium og lang karosserilengde samt to utstyrsnivåer; Basic og Comfort. Lasterommet strekker seg fra 4,6 m³ for kompakt, 5,3m³ for medium og 6,1 m³ for den lange versjonen.

Spesifikasjoner

Basic grad vil tilsvare den eksisterende PROACE-modellen med spesifikasjoner som blant annet; DAB+ radio og 3 seter med Smart Cargo. Comfort vil i tillegg ha 2-sone automatisk klimaanlegg, elektrisk justerbare sidespeil og tåkelys. I tillegg vil den også ha Aux-in, USB-porter, lagringsboks under setet/verktøykit, parkeringssystem med 360-grader visning av ryggekamera med blindsonevarsling, parkeringssensor foran og bak, og mye mer.

Modellen på Comfort grad vil også ha skinnratt, smarttelefon tilkobling via Apple Carplay®/Android Auto™ og navigasjon. Utvendig vil den ha fargepakke på

støtfangere og dørhåndtak, nøkkelfri låsing og et 7" autodisplay med sentralt montert berøringsskjerm.

Kjøreegenskaper

I tillegg til alt dette, vil den elektriske utgaven ha en elektrisk parkeringsbrems og en 6-meters ladekabel. Den vil også leveres med en kontroll hvor man kan velge mellom Park/Revers/Nøytral/Drive/Regenerativ bremsing som erstatning for den konvensjonelle girspaken. Du vil også finne en bryter for å velge mellom Eco, Normal og Eco-Drive kjøremodus.

Inne i førerhuset vil du finne førerinstrumenter som viser hastighet og kraftforbruk. Der vil du også finne indikasjoner for batteriets ladestatus og klimaanleggets ytelse, samt et TFT-multiinformasjonsdisplay.

Ønsker du å holde deg oppdatert på nyheter om PROACE?

Rekkevidde og kapasitet

Batteri

PROACE Electric vil kunne leveres med to forskjellige batteripakker – for å passe til ulike behov. Begge er av litium-ion typen, og vil levere enten 50kWt eller 75 kWt. Disse vil ha 230 og 330 km rekkevidde (WLTP)*. Maksimal ytelse for begge batteristørrelser er 136 hk, med maksimat dreiemoment på 260 Nm. Toppfarten er elektronisk begrenset til 130 km/t.

Batteriene er godt plassert i varerommet, under gulvet – noe som innebærer at plassforholdene opprettholdes slik man kjenner det fra den vanlige PROACE. Tyngdepunktet senkes, noe som forbedrer kjøreegenskap og stabilitet.

 

Lademuligheter

PROACE Electric er tilrettelagt for ulike lademuligheter. Oppkobling mot hurtigladere, eller via kabel som følger bilen til veggboks eller stikkontakt. Ladekontaktene er skjult under et deksel på forskjermen. En statusindikator vil lyse for å vise stand-by, lading, lading ferdig eller en feilvarsling.

 

Ladetid

Dersom du benytter en 100 kW offentlig ladestasjon vil det ta deg ca 30 minutter for å lade opp et 50 kWt batteri til 80%, og 45 minutter for å lade batteriet på 75 kWt. Bilene vil også ha en ombordlader som vil yte opptil 11 kWt. Denne er optimalisert for å sikre riktig ladefart fra veggboks eller stikkontakt. Den vil også hjelpe til med å bevare batteriets levetid.

Du kan få støtte til kjøp av elektrisk varebil!

 

Toyota PROACE EL bidrar til å redusere klimagassutslipp fra næringstransport.

Statsforetaket ENOVA har en avtale med Olje- og energidepartementet om forvaltning av tilskudd og lån fra Klima- og energifondet. Formålet for forvaltningen er å bidra til reduserte klimagassutslipp og styrket forsyningssikkerhet for energi, samt teknologiutvikling som på lengre sikt også bidrar til reduserte klimagassutslipp. ENOVA SF forvalter midlene fra Klima- og energifondet, og tilbyr en egen støtteordning ved kjøp av elektriske varebiler og tilhørende lader.

Følgende vilkår gjelder for søknad om støtte:

• Gjelder kun ved førstegangsregistrering - ikke bruktbiler eller bruktimport
• Søk før bilen kjøpes – dette kan din forhandler hjelpe deg med
• Kun firmaer registrert i norsk foretaksregister kan søke
• Kun eier av kjøretøyet kan søke
• Kjøretøyet må være hel-elektrisk, Varebil klasse 2 og ha totalvekt under 4.250kg.

Hvis du velger PROACE El som din neste varebil kan du få inntil 50.000 kr i klimarabatt.

PROACE EL har 136hk og 100kW, noe som resulterer i maksstøtte på kr. 50.000. Du kan også få kr. 5.000 i støtte til lader til bilen.

Ønsker du å holde deg oppdatert?